Geplaatst op 8 november 2016
Schoonmaakbedrijf inhuren, waarop moet u letten?
Bent u van plan een schoonmaakbedrijf in te huren? Dan kan dat knap lastig zijn! Er zijn namelijk veel verschillende schoonmaakbedrijven maar niet iedere partij is geschikt. Lees in dit artikel waarop je moet letten bij het inhuren van een schoonmaakbedrijf.
Eerlijk schoonmaakbedrijf
Helaas werken niet alle schoonmaakbedrijven volledig eerlijk. Schoonmaakbedrijven houden zich hierbij dan niet aan de regels. Hierop kunt u letten door het keurmerk en/of CVM code van het schoonmaakbedrijf op te vragen. CVM staat voor Code Verantwoordelijk Marktgedrag en zorgt voor zekerheid omtrent eerlijk en maatschappelijk verantwoord werken in de schoonmaakbranche. Schoonmaakbedrijven welke niet eerlijk werken zouden bijvoorbeeld werknemers kunnen uitbuiten, oneerlijke concurrentie vormen en/of migratieprocedures misbruiken. Een oplossing hiervoor is het aanvragen van een verklaring omtrent gedrag (VOG). Deze verklaring verzekerd de veiligheid van je personeel, het pand en de spullen. Dit bewijs kunt u tevens aanvragen bij het schoonmaakbedrijf waarop uw keuze is gevallen.
Financiële zaken
Bij het kiezen van een schoonmaakbedrijf moet je goed letten op de financiën. Gaat dit eerlijk en wordt dit goed geregeld? Het kan namelijk zo zijn dat bedrijven hun premies en belastingen niet betalen. Ook kan het zijn dat hun werknemers onvoldoende worden betaald en/of te veel uren op een dag werken. Vraag dan ook eerst een offerte aan en bekijk goed hoe deze eruitziet. Kloppen alle gegevens en voldoet het uurloon aan de CAO eis?
Welke middelen worden er gebruikt?
Voor de veiligheid van schoonmakers, jouw personeel en jezelf is het belangrijk na te gaan welke schoonmaakmiddelen er worden gebruikt. Vraag dit na bij het schoonmaakbedrijf voordat er een keuze wordt gemaakt. Sommige schoonmaakmiddelen kunnen namelijk bijten en slecht zijn voor de gezondheid.
Duidelijke afspraken
Eenmaal een schoonmaakbedrijf gekozen? Dan is het van belang om van tevoren duidelijke afspraken te maken. Stel samen met het schoonmaakbedrijf een schema op over de uitvoerende schoonmaaktaken. Neem hierin op wat u graag schoon wilt hebben en de frequentie hiervan. Denk hierbij aan bureaus, toiletten, afvalzakken, bureaustoelen enzovoort. En moet dit dagelijks of wekelijks gebeuren? Bij het opstellen van duidelijke afspraken krijg tevens een beter beeld over het financiële plaatje. Zorg ervoor dat het overzicht duidelijk en gedetailleerd worden gecommuniceerd, zo voorkomt u verassingen.
Uiteraard hoeft u zich bij ons nergens druk om te maken! Ons personeel wordt eerlijk betaald, heeft juiste werktijden en gebruiken goedgekeurde schoonmaakmiddelen. Daarnaast werken wij met kwaliteitscontroles om de kwaliteit te kunnen waarborgen en dragen wij het SIEV Keurmerk. Mocht u na dit artikel toch nog vragen hebben over onze diensten, neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen u graag verder!